22.03.2014

Nie rezygnujmy z aktywności fizycznej w ciąży.

Pamiętam czas, gdy chciałam wrócić do ćwiczeń, do tego, by coś robić ze swoim ciałem,
 robić coś dla siebie. Tydzień później dowiedziałam się, że jestem w ciąży. 
Jaka była moja reakcja?
 Oczywiście, wielkie szczęście, bo zawsze marzyłam o tym by mieć dzieci, ale nie o to pytam. Od razu zrezygnowałam z ćwiczeń. Kierowałam się dobrem dziecka i swoim, bo przecież w ciąży trzeb na siebie uważać, nie wolno się przemęczać itp. A to było błędem!!! I na pewno nie popełnię go w drugiej ciąży. Oczywiście, że w ciąży trzeba na siebie uważać, ale to nie wyklucza aktywności fizycznej, a poza tym jeśli ciążą przebiega prawidłowo, a lekarz nie widzi żadnych przeciwwskazań, jest ona dla nas bardzo korzystna, a nie niebezpieczna!
Ważnie, by słuchać siebie i się nie przemęczać. Ćwiczenia, spacery, pływanie, to wszystko musi być umiarkowane, odpowiednio dobrane do naszych możliwości.
To nie mogą być ciężkie, wysiłkowe treningi, ćwiczenia muszą być odpowiednio dobrane dla kobiet w ciąży, ale spokojnie też można nabawić się zakwasów.

 Ciąża nie oznacza tego, że musimy siedzieć i rezygnować z każdego ruchu. NIE!!! 
Odpowiednio dobrane, spokojne ćwiczenia, mogą przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. Zmniejsza się prawdopodobieństwo otyłości poporodowej i rozstępów. Możemy zmniejszyć ból krzyża, który jest bardzo częstą dolegliwością ciężarnych. Łatwiej też przejść przez trudy porodowe, kobiecie aktywnej fizycznie. A także poprawiamy funkcjonowanie układu oddechowego. Pamiętajmy przy tym, by pić dużo wody, to bardzo ważne, by się nie odwodnić.

Lista ćwiczeń niewskazanych to te, które mogą powodować wstrząsy, uderzenia, upadki, zranienia, ćwiczenia, które wymagają dużego wysiłku, przyspieszeń, podskoków itp.
A więc na pewno zakazana jest jazda na nartach, gra w tenisa, wspinaczki, sporty walki itp. 
Jeśli chodzi o bieganie to tak, ale tylko dla kobiet, które biegały już wcześniej, przed zajściem w ciąże. Jeśli nie biegałaś leprze będą spacery. Rower tak, ale tylko stacjonarny, by uniknąć ewentualnych nierówności na drodze, to musi być spokojna, płynna jazda, by była bezpieczna dla naszego dziecka.
Szczególnie na początku ciąży przyszła mama nie może obciążać swojego organizmu. 

Oczywiście bardzo ważne jest to, by skonsultować się z lekarzem i dopiero wtedy, jeśli on nie widzi żadnych przeciwwskazań z czystą przyjemnością zabrać się do ćwiczeń. Są ciąże, w których nie jest wskazana aktywność fizyczna, choćby ciąża bliźniacza, czy taka, która grozi poronieniem, ale na ten temat lepiej byście porozmawiały z lekarzem, który ma odpowiednią wiedzę.
Ją swoje informację czerpałam z różnych źródeł, ale mówimy tu o ciąży przebiegającej prawidłowo. Dlatego tak ważne jest, by skonsultować się z lekarzem. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz